Zajęcia dydaktyczne na studiach magisterskich i licencjackich na kierunku: Pedagogika (specjalności: Pedagogika pracy, Pedagogika resocjalizacyjna, Pedagogika resocjalizacyjna i praca socjalna, Doradztwo edukacyjne i zawodowe oraz Doradztwo zawodowe), Edukacja Techniczna i Edukacja Techniczno-Informatyczna (specjalności: nauczycielska i Informatyka przemysłowa) oraz Inżynieria bezpieczeństwa.
Zajęcia dydaktyczne na studiach podyplomowych z: Poradnictwa zawodowego, Technik w nauczaniu, z Pośrednictwa pracy, Inżynierii bezpieczeństwa oraz na studiach podyplomowych z Chemii przedmiot: Wybrane zagadnienia z pedagogiki i psychologii. Wcześniej wykładałam na podyplomowym studium pedagogicznym, w którym uczestniczyły osoby zatrudnione na Politechnice Częstochowskiej mające otwarte przewody doktorskie.
Wykładane przedmioty1:
Pedagogika, Pedagogika pracy; Psychologia pracy, Psychologia i pedagogika procesu pracy, Teorie poradnictwa zawodowego; Teoria doskonalenia zawodowego; Edukacja człowieka dorosłego; Edukacja ustawiczna; Dydaktyka pracy; Dydaktyka techniki; Komunikacja interpersonalna; Komunikowanie się w inżynierii bezpieczeństwa; Wykorzystanie cybernetyki w pedagogice; Wykorzystanie metod systemowych w zarządzaniu; Organizacja pracy, zarządzanie i elementy ergonomii; Wykłady monograficzne: Znaczenie koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości dla poradnictwa zawodowego, Funkcjonowanie zawodowe człowieka w kontekście jego stałych indywidualnych cech osobowości oraz Wykorzystanie koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości przy rozwiązywaniu problemów występujących w procesie pracy. Seminaria dyplomowe, Podstawy pedagogiki pracy, Metody oceny pracownika, Doradztwo personalne, Czynnik ludzki w procesie pracy, Relacje interpersonalne pracowników turystyki i rekreacji z klientami w kontekście ich stałych indywidualnych cech osobowości, Relacje interpersonalne pracowników z klientami w kontekście ich stałych indywidualnych cech osobowości, Kompetencje miękkie w administracji, Kompetencje psychologiczne negocjatora i mediatora
Prowadzenie seminariów dyplomowych licencjackich, magisterskich i na studiów podyplomowych. Promotorstwo ponad 300 prac licencjackich i magisterskich, a także prac uczestników studiów podyplomowych.
Nowatorstwo prowadzonych przeze mnie wykładów, polega przede wszystkim na tym, że poza przedstawieniem problemów w ujęciu literaturowym, prezentuję własne koncepcje, m.in.:
Dzięki stosowanym w trakcie zajęć dydaktycznych metodom problemowym, między innymi takim jak: wykład problemowy i dyskusja dydaktyczna, uzyskuję wysoki poziom twórczej aktywności uczących się. Aby uzyskać od studentów informacje na temat prowadzonych przeze mnie zajęć badałam ich opinie. Ankieta, którą wypełniają jest anonimowa. Uzyskane w niej odpowiedzi jednoznacznie potwierdziły, że zdecydowanej większości studentów odpowiada mój sposób prowadzenia zajęć.
Wielu słuchaczy moich wykładów wykazuje duże zainteresowanie moimi koncepcjami. Efektem tego zainteresowania jest deklarowana przez wielu z nich chęć wykonywania pod moim kierunkiem prac dyplomowych. Prowadzone przez studentów badania weryfikują ich hipotezy badawcze w ponad 80 procentach, a bardzo często w 100% – co jak sami przyznają zaskakuje ich.
Studenci studiów zaocznych, będący pracownikami różnych firm, wykonujący różne zawody, badania przeprowadzają w swoim środowisku zawodowy. Wykorzystują ich wyniki w swej działalności zawodowej. Udostępniają je osobom zarządzającym firmami, w których pracują. Osoby te również uczestniczą w badaniach – najczęściej dokonują oceny efektów pracy podległych im pracowników, co jest konieczne do weryfikacji hipotezy.
W ramach działalności dydaktycznej przez okres kilkunastu lat brałam udział w organizowaniu praktyk studenckich, w opracowywaniu ich regulaminu oraz pełniłam funkcję opiekuna.
Dwie prace magisterskie, których byłam promotorem zostały wyróżnione w 2011 roku w konkursie prac magisterskich organizowanym przez Zespół Pedagogiki Pracy Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Instytut Badań Edukacyjnych MEiN w Warszawie, Wyższą Szkołę Pedagogiczną ZNP w Warszawie oraz Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy w Radomiu.
1 W okresie pracy na Politechnice wykładałam: Podstawy teoretyczne obróbki plastycznej, Technologię obróbki plastycznej, Maszyny do obróbki plastycznej na zimno, Projektowanie i automatyzację procesów technologicznych, Mechanikę teoretyczną, Wytrzymałość materiałów, Mechanikę techniczną, Mechanikę budowli. Na przestrzeni kilku ostatnich lat pracy na Politechnice wygłosiłam cykl prelekcji z zakresu psychocybernetyki.