Zwiń menu

O CZYM ŚWIADCZY, ŻE W DANEJ CHWILI NIE MOŻEMY SOBIE CZEGOŚ PRZYPOMNIEĆ, A PÓŹNIEJ SOBIE PRZYPOMINAMY? (10 marca 2017 r.)

O CZYM ŚWIADCZY, ŻE W DANEJ CHWILI NIE MOŻEMY SOBIE CZEGOŚ PRZYPOMNIEĆ, A PÓŹNIEJ SOBIE PRZYPOMINAMY?

Powody tego, że coś zapominamy mogą być dwa:
1. DEREJESTRACJA.
2. DETRAKCJA.

Powód tego, że w danej chwili nie możemy sobie czegoś przypomnieć, a później sobie przypominamy może być jeden: DETRAKCJA. Kiedy sobie to już przypomnimy mamy do czynienia z RETRAKCJĄ.

DEREJESTRACJĘ przedstawiłam we wpisie zamieszczonym w dniu 3 marca br. zatytułowanym „JAKI JEST MECHANIZM ZAPAMIĘTYWANIA/REJESTRACJI INFORMACJI ORAZ ZAPOMINANIA/DEREJESTRACJI INFORMACJI?”.

DETRAKCJI odpowiada STAN II – przedstawiony na rysunku zamieszczonym we wcześniejszym wpisie.
Żeby informację sobie przypomnieć musi być ona zarejestrowana w mózgu, ale konieczne jest do tego, by w miejsce, w którym jest jej rejestrat dopłynęła energia. Jeśli z jakiś powodów w pewnym momencie nie dopłynie w to miejsce potrzebna ilość energii (energia ta określana jest jako MOC KORELACYJNA), bo na przykład popłynęła w inne miejsce albo człowiek skoncentrował się na innej sprawie i moc korelacyjna popłynęła w powiązane z nią miejsce, wówczas człowiek nie przypomni sobie informacji, pomimo tego, że jest tam zarejestrowana. Dopiero, gdy w to miejsce znów dopłynie/powróci energia, człowiek przypomni sobie tę informację – proces ten określany jest jako RETRACJA, polega na przywracaniu korelatów w miejscu, w którym nastąpił ich zanik.
Tak więc:

  • by przypomnieć sobie informację, która zderejetrowała się całkowicie, na skutek czego brak jest w mózgu jej rejestratów należy ją ponownie zarejestrować, by zostały PRZYWRÓCONE REJESTRATY;

  • by przypomnieć sobie informację, która jest zarejestrowana w mózgu, tzn. są jej rejestraty, a nie pamiętamy jej, bo moc korelacyjna popłynęła w inne miejsce, należy spowodować, by w to miejsce powtórnie dopłynęła moc korelacyjna, tzn. by zostały PRZYWRÓCONE KORELATY.

JAKIE SĄ IMPLIKACJE DLA SYSTEMU EDUKACYJNEGO WYNIKAJĄCE Z DEREJESRTACJI I Z DETRAKCJI?
Często zdarza się, że uczeń wywołany do tablicy nie umie odpowiedzieć na pytanie zadane przez nauczyciela. Nauczyciel nie znający możliwych przyczyn tego zjawiska, sądząc, że uczeń się tego nie nauczył, stawia mu ocenę niedostateczną, co jest uzasadnione w przypadku uczniów, u których informacje nie zostały w mózgu zarejestrowane, bo się ich nie nauczyli, albo zdążyły się zderejestrować, a uczniowie powinni je znać – jako ważne informacje, powinni więc powtórnie je zarestrować/nauczyć się ich.
Jeśli przyczyną braku poprawnej odpowiedzi na pytanie zadane przez nauczyciela jest detrakcja, którą może na przykład wywołać stres, ocena niedostateczna jest ogromną krzywdę wyrządzoną uczniowi, ponieważ w mózgu ucznia znajdują się rejestraty informacji wymaganych przez nauczyciela, bo się ich nauczył, brak tam jedynie korelatów, gdyż nastąpił zanik mocy korelacyjnej, w miejscu gdzie znajdują się te rejestraty. Co powinien wówczas zrobić nauczyciel? Uważam, że powinien stworzyć przyjazną uczniowi atmosferę, by minęło mu zdenerwowania oraz „naprowadzić” go na zagadnienia, które chwilowo w wyniku detrakcji zapomniał.

Zbiór wszystkich publikacji dostępny na stronie: http://www.jolantawilsz.pl/tresci-zamieszczone-na-fanpage